lördag 15 januari 2011

Trolla med HTML-kod

Nu har jag lyckats! Jag har klarat av att tänja på gränserna för Blogger och infogat en gadget som ännu inte finns!

Jag håller på att bygga upp en skolblogg för 4:orna på vår skola och önskade mig en gadget på sidan där vi löpande kunde skriva in planering för veckan med möjlighet att scrolla upp och ner för att kunna skriva i nya veckan samtidigt som innevarande veckan fanns kvar. Någon sådan erbjöd inte Blogger, men jag kunde ändå inte släppa tanken på att det skulle gå att få till.
Jag har Googlat och försökt tyda konversationer mellan olika HTML-kännare (inte helt lätt...). Till slut hamnade jag på den här sidan via en länk. Jag kopierade in koden i en text-gadget i HTML-läget som det visade sig att man kunde välja även i en text-gadget. Sedan justerade jag höjd och vidd.
Genom att skifta till RTF-läge kan man nu enkelt skriva in ny text utan att behöva leta sig fram i HTML-kod-djungeln för att förstå var ny text ska skrivas in.

Det känns spännande att nosa på det här hemliga och mytiska trollerispråket som heter HTML. Tänk att bara kunna skriva en viss kod och får en hemsida att göra något åt en - fantastiskt! Det är trolleri!

En reflektion är att det är svårt att hitta något om man inte vet vad det man söker efter heter på fackspråk. Hade jag vetet att det var en "HTML Scroll Box" jag letade efter så hade jag nog fått rätt information snabbare.

3 kommentarer:

  1. Fasiken vad du är duktig på det här, jag är verkligen imponerad! Och vad du jobbar med att leta efter saker! Det här kan jag också ha nytta av på vår klassblogg om jag får "ta" av dig?

    SvaraRadera
  2. Spännande. Måste nog låna detta till våran nystartade klassblogg...

    SvaraRadera