söndag 6 februari 2011

"Alla mobiler har internet"

-Men Elisabet, alla mobiler har internet, sa eleven mitt emot mig när jag frågade om mobilen han tänkt köpa hade internetuppkoppling.
-Nej, inte alla, svarar jag.
-Jooo, alla mobiler har internet, håller de andra eleverna runt lunchbordet med den första eleven.

Det spelade ingen roll att jag hävdade att jag inte hade internet på min mobil. Det var uppenbart att mobiltelefon i deras värd var lika med surfing.

av Alva Jagell CC (by-nc-nd)
Min 9-åriga dotter som har varit aktiv användare av datorer i i alla fall tre år har den senaste veckan upptäckt ett för henne nytt program på datorn. Hon var överväldigad över hur kul det programmet var. Det öppnade helt nya möjligheter för henne. Programmet heter Word. Jo, precis, ordbehandlingsprogrammet. Hon hade fått en läxa att skriva en berättelse på ett speciellt tema och jag hjälpte henne att scanna in en bild som skulle vara illustration till berättelsen. Jag visade henne hur hon kunde färglägga den i PhotoShop.
Dagen efter har hon själv öppnat bilden och fortsatt att färglägga på egen hand med magnetlasso och hela köret. Hur kan det vara så enkelt och självklart för henne?

Barn av idag har helt andra ingångar till teknik och datorer än vad min generation har. Det är en spännande tanke. Det är en spännande tanke att tänka hur de som är barn nu kommer att bli som pedagoger.
Vilka redskap kommer de att använda och hur?..

3 kommentarer:

  1. Hej
    Du har digital kompetens!
    Allt handlar om förhållningssätt! Det är fantastiskt att se din energi kring att söka och testa allt det du hittar på Nätet. Bara det att hitta en animationssida som direkt kopplar till en undervisningssituation där du även hinner dra eventuella pedagogiska vinster med programmet.
    Mycket läsvärd blogg – det blir till en liten utbildningssajt där man har möjlighet att följa dig och prova de saker som du ”snubblat” över på Nätet. Kul att du även fördjupar dina kunskaper kring bloggen och utforskar dess möjligheter.

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera
  2. WAP heter protokollet swom gör att även GSM-telefoner kan surfa på internet, så visst har "alla" telefoner internet (där "alla" är telefoner som inte är äldre än 10-15 år).

    Skulle gärna vilja veta hur er diskussion fortsatte, eller den kanske tog slut där?

    Ni fick en länk från jardenberg.se, var stolt =)

    SvaraRadera
  3. Vi fortsatte att diskutera fördelar med mobiler. Att surfa för att hitta bra musik var dessa elevers favoritsysselsättning.

    Eleven i fråga hade valt mobil framför spelet Call of Duty och det kan jag tycka verkar som ett bra val för en 10-åring.

    SvaraRadera