onsdag 2 februari 2011

Enkät i Google Docs

Jag kommer ihåg att jag blev imponerad när Åsa i höstas hade gjort sin Media-vanor-undersökning (kursuppgift) i Google Docs. För mig var det så mycket att ta in just då att jag inte kunde undersöka det verktyget närmare. Men nu har jag letat mig tillbaka och jag hittade en bra instruktionsfilmUgglemammans blogg.

Jag blev nu speciellt imponerad av den automatiska sammanställningen man får (se bild för exempel). Jag tänker direkt att det här skulle passa toppen i vårt pågående matematikområde som handlar om tabeller och diagram. Enkäten går att bädda in i skolbloggen, eleverna får i läxa att fylla i och sedan kan man titta på och prata om sammaställningen i skolan - klockrent!

Anledningen att jag sökte upp Google Docs var att jag funderar över ett smidigt sätt för mina elever att skriva in sina recensioner på vår skolblogg. Visst skulle de kunna skriva ett vanligt inlägg, men jag klurar över om det inte skulle kunna finnas något annat sätt... Vissa delar av recensionen skulle kunna vara flervalsfrågor, skalfrågor och en del ha styckesvar där eleverna till exempel återberättar handlingen och då skulle en typ av enkätverktyg passa. Sedan skulle jag också vilja att resultatet av det varje enskild elev fyllt i sammanställs till just en recension. Det verkar inte fungera med Google Docs enkätverktyg... Är det någon annan som har förslag på passande verktyg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar