måndag 13 juni 2011

Matematikskattjakt

I går hade vi kalasskattjakt i Vasaparken i Uppsala. Min sons favoritämne fick vara ämnet för kluringarna som ledde fram till skatten. Kluringarna hämtade jag från M+. M+ är ett företag som säljer licens till ett dataprogram där du kan anpassa och generera matematikuppgiftspapper av många olika slag. Att skriva ut uppgifter på papper när man kan arbeta med självrättande övningar på webben kan verka knasigt, men M+ har en hel mängd riktigt kluriga och bra uppgifter som väl kan komplettera andra former av matematiktränande. De har flera uppgifter som inbjuder till samarbete och samlärande och uppgifterna kan anpassas med talområde, räknesätt etcetera efter just de behov man har för tillfället. Jag gillar speciellt arbetsbladen där man får fram ett hemligt meddelande när uppgifterna är lösta - speciellt bra vid skattjakt!

Jag provar just nu gratis-test-varianten. Jag ska se om jag kan övertala matematikansvarig att vår skola behöver en skolicens.

Bildspelet är gjort i trevliga och supersmidiga bildspelsprogrammet PhotoPeach.

Matematikskattjakt on PhotoPeach

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar