lördag 14 april 2012

Min sons första spel

Nu på morgonen visade jag min AngryBirds-älskande son instruktionsfilmen från Sploder om hur man kan bygga ett spel som liknar Angry Birds (se mitt förra blogginlägg om Sploder). Därefter skaffade vi ett konto och började vi bygga.

Det är fantastiskt att se hur intuitivt och fort en 8-åring tar till sig ett sådant här webbverktyg. På ungefär en timme har vi (mest han) skapat detta spel.



Att det är superlätt att bädda in ett spel man skapat på det är viset (det är bara att kopiera en embedkod och klistra in i bloggens html-läge) är ett stort plus. Det gör det lätt att visa elevernas arbeten på till exempel skolbloggen.
Arbetet med spelet gav min son bra träning i engelska, bra träning i geometriska former och hur dessa kan kombineras och bra träning i logiskt tänkande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar