tisdag 26 juni 2012

Vem äger din kreativa process?

Genom ett tips i en Facebook-grupp fick jag nys om den inspirerande iBooks-boken Interaktiva läromedel av Jan Arvidsson. Boken finns tillgänglig via iTunes/iBooks2 och du behöver ha en iPad för att kunna läsa den (bra om man har en iPad, men irriterande exkluderande om man inte har tillgång till en...). Boken innehåller en introduktion till hur man kan bygga en iBook i iBooksAuthor samt en hel del tips på bra länkar om man vill ta reda på mer.



Jag blev genast intresserad av att testa bygga en bok, men jag upptäckte snart, till min besvikelse, att även om iBooksAuther är gratis att ladda ner, behöver man ha en Mac-dator för att kunna göra det. Jag gillar verkligen Apples produkter - de är snygga, smarta, kreativa och snabba! Jag gillar dock inte att allt ska vara så galet exkluderande.

I min jakt på nätet efter liknande program för PC stötte jag på artikeln iBooks Author: You Work For Apple Now på PCmag.com där Apple får skarp kritik för att skapa slutna lösningar för skapande på nätet i sina produkter. Läsvärt och tänkvärt!

Jag var tidigare väldigt intresserad av att få tag i en Mac-dator för att kunna sätta igång med iBooksAuthor, men nu hoppas jag mer på att någon smartis därute snart skapar ett program som liknar iBookAuthour, men där programmet är tillgängligt för fler än bara "Mac-klubben", där programmet inbjuder till att dela och där programmet ger mig äganderätt till min skapande-process.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar