måndag 26 november 2012

Gamla blogginlägg

Vem läser gamla bloggar? Hur länge ska en gammal klassblogg ligga kvar?

Tydligen finns de de som hittar till gamla bloggar. Igår upptäckte jag att jag hade en kommentar att moderera på en gammal klassblogg som vi inte längre använder. Det var någon som ville bräcka mina gamla elevers fingervirkningsrekord. Se här intill och här. Och visst gjorde hon det! Med råge!

Jag gissar att Ellinor har sökt på nätet efter fingervikrning och därigenom hittat vårt gamla inlägg. Det är kul tycker jag. Kul att dialogen kan upplivas och kul att bloggen kan finnas kvar som någon slags minnesbok.

Hur länge ska en gammal klassblogg få ligga kvar? Några IT-didaktikerkollegor till mig var på en dag på Datainspektionen häromveckan. Deras intryck var att Datainspektionen var väldigt restriktiv i sina rekommendationer om vad vi i skolan dokumenterar digitalt och vad vi publicera på nätet. Som pedagog skulle man alltid ställa sig frågan: "Är det här nödvändigt?" och "Kan jag göra det på något annat sätt?".
Datainspektionen uppmanade också till att alltid tänka igenom hur länge en dokumentation ska sparas och hur den sparas.
Det här är bra tror jag. Det är viktigt att vi inom skolan tänker långsiktigt och värnar om elevernas integritet. Det kan vara ett snabbt tempo på nätet med många spontana beslut. Vi i skolan behöver lära eleverna vad man bör tänka på innan man gör de där knapptryckningarna och till exempel laddar upp en bild.

Vi har på våra bloggar valt att inte lägga ut något känsligt material och vi har valt att i största utsträckning inte ha med några foton där enskilda elever kan identifieras och eleverna uppträder på bloggen under nick. Vi har valt att göra så för att alla elever ska kunna publicera under samma villkor. Det gör även att vi kan, som jag ser det, låta vår gamla blogg ligga kvar på nätet som en miljövänlig minnesbok och ge andra möjligheten att slå våra rekord..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar