tisdag 20 november 2012

Resize

Här på Blogger tror jag att det sker
någon form av automatisk
bildförminskning. Smidigt:)
Jag håller på att lära mig hitta i Wordpress-djungeln. Det kan kännas lite snårigt, svårt och lite läskigt att bekanta sig med ett nytt verktyg. Speciellt ett som verkar innehålla så mycket. Jag känner dock att jag börjar få kläm på det nu, mycket tack vare fantastisk support från Webbstjärnan. Tack Webbstjärnan!

Jag trivs väldigt bra här på Blogger, men eftersom vi vill kunna låta våra elever (som är under 13 år) ska kunna vara mer delaktiga i bloggandet känner vi att fördelarna med Wordpress överväger när det gäller våra skolbloggar.

När man lägger in bilder i inlägg på WordPress behöver man tänka på att de inte ska vara så stora. Stor bildstorlek gör sidan långsam och trög att ladda upp. Att behöva ta ett extra steg med att ändra bildstorleken i ett bildredigeringsprogram kändes inte speciellt lockande. Speciellt inte när jag planerar ha huvudsakligen bilder på vår slöjdblogg.

Genom ett webbforum hittade jag tipset om ett tillägg som heter Resize-image-before-upload. Det var lätt att installera och aktivera och det verkar fungera utmärkt. Det känns superbra. En bild som först var 2MB blev uppladdad 18kb och såg helbra ut.  Nu känner jag mig som värsta plugin-proffset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar