fredag 31 augusti 2012

Slöjdsalarna

Som jag skrivit tidigare så arbetar jag detta läsår som slöjdlärare på 50% vid sidan av mina IT-uppdrag.

Nu har vi startat en blogg för elevernas dokumentation av sin slöjdprocess. Den heter Slöjdsalarna på Växthuset och adressen är www.slojdsalarna.se. (Visst fick vi en fin adress! Tack Webbstjärnan!)

Bilden i sidhuvudet är skapad av bilderna Knit knit
av Laurence Vagner, CC by-nc-sa, Flickr och Distressed
Wood Texture 5 av J Gardner, CC by, Flickr












När jag skulle göra sidhuvudet fick jag repetera hur man gör när man vill att två bilder ska flyta in i varandra. Jag tog hjälp av min favoritlärobok: YouTube. Här är filmen som hjälpte mig. Lägg märke till den lugna och behagliga berättarrösten. Man känner sig trygg och tror att man kan;)
Jag använder Pixlr istället för PhotoShop, men de är så lika så filmen fungerar utmärkt.



Grunderna för iPad

Eminenta Pedagog Stockholm har, på sin YouTube-kanal, lagt ut en film om grunderna i hur man använder en iPad. Allt från hur man reglerar ljudet, skiftar mellan appar till hur man skapar mappar tas upp på ett grundläggande sätt. Här är den:


tisdag 28 augusti 2012

Skrivande som växer!

Nya "Nya språket lyfter"

Nu har uppdateringen av Nya språket lyfter kommit. Den var väntad i våras, men dröjde. Nu är den här och kan laddas ner från Skolverkets hemsida eller beställas.

Till det uppdaterade handledningen finns ett observationsschema och även en studiehandledning.

Längst ner på Skolverkets sida för Nya språket lyfter finns matriserna även tillgängliga i wordformat, detta för att man ska ha möjlighet att göra anteckningar även digitalt.

Q3

Idag har de flesta av femmorna blivit färdiga med sin första slöjduppgift - datavirus. En viktig del i slöjdmålen är att eleverna ska kunna reflektera över sin arbetsprocess och göra lärdomar. De ska dokumentera sitt arbeta i ord och bild. Vi valde att dokumentera med en Q3:a och foto denna gång. Se inlägget Färdiga datavirus.


måndag 27 augusti 2012

Jag PIMmar

En bild från min PIM uppgift.
Bilderna är ritade av eleverna
Lilla O, Hannana, och Elen i
5B våren 2012.
Jag ska vara PIM-examinator, men det är bara en liten detalj som saknas...

Jag har inte själv genomfört PIM.

Det är dock lätt åtgärdat nu när jag fått länk och lösenord. Igår och idag har jag jobbat med det tre uppgifterna och nu tror jag snart att jag är klar.
PIM är verkligen en bra resurs. Det är tydliga instruktionsfilmer och bra upplägg. Jag hoppas att även data ovana ska tycka det.

Det är PIM-uppgift tre som tar mest tid. Den går ut på att man ska göra en kort film av stillbilder med berättarröst och musik. Jag gillar uppgiften, men det som tar sådan tid är det här med bilderna. Att välja ut och fixa till bilder kan verkligen sluka tid. Nu har jag bara berättarrösten kvar. Den får jag göra i morgon.

onsdag 22 augusti 2012

Terminsstart

Så här startade vi det nya läsåret på vår skola:

måndag 20 augusti 2012

Nytt ämne

Att vara klasslärare är ett utmanande och spännande jobb som berikar och utvecklar dig som pedagog. Jag har arbetat som klasslärare i drygt 15 år med mestadels svenska, SO och bild. Hos mig föddes för ett tag sedan en vilja att prova något nytt.

Möjligheten öppnades för mig att prova ett helt nytt ämne. Jag kommer det här läsåret att arbeta 50% som trä- och metallslöjdslärare och samtidigt läsa en lärarlyftskurs i ämnet på distans i sakta mak. Vid sidan av det ska jag arbeta som IT-pedagog på min skola Växthuset och även lite som IT-didaktiker i kommunen med ansvar att examinera en PIM-grupp.

På sidan Slöjdpedagogen kommer jag att försöka få fatt i mitt lärande av det (för mig) nya skolämnet slöjd.


Individuella IT mål

Mina kollegor testar det fantastiskt användbara redskapet Mentimeter


Nu är terminen igång. Vi startade med några studiedagar där en del var en IT-upptakt.

Mina kollegor fick ta del av en del inspiration om varför man ska blogga i skolan och inspiration till vad de kan välja som IT-IUP-mål - individuellt IT-mål som pedagog för den här terminen.

Mina kollegor sätter egna IT-mål för terminen

fredag 17 augusti 2012

Tio sätt att bryta isen + smidig attribution


powered by Fotopedia

Bloggen I love EdTech tipsar om tio sätt att bryta isen i klassen de första dagarna på terminen i inlägget: 10 Ways to Break the Ice!

När jag letade bild till det här inläggen fick jag tag på bilden ovan från Fotopedia. Jag såg då att man nu (jag har i alla fall inte sett att man kunnat det tidigare) kan välja att få en HTML-kod som man lätt kan klistra in i sitt blogginlägg och därmed få bild och attribution i ett svep. Riktigt smidigt faktiskt! Det kan vara lite onödigt joxigt att först ladda hem bild, spara, ladda upp till inlägget, skriva bildtext med attribution och så länka den. Det här var ett välkommet initiativ:)

tisdag 14 augusti 2012

Jag tog en bild av en kompis...

Common Sense Media är en amerikansk webbplats som har som ambition att, som de själva skriver på sin om-sida (min översättning):


"...förbättra livet för barn och familjer genom att tillhandahålla tillförlitlig information, utbildning och genom att vara den oberoende röst de behöver för att trivas i en värld av media och teknik.

Vi finns eftersom vår nations barn tillbringar mer tid med medier och digitala aktiviteter än de gör med sina familjer eller i skolan, något som djupt påverkar deras sociala, emotionella och fysiska utveckling. Som en opartisk, icke-vinstdrivande organisation, vill vi ge trovärdig information och verktyg, samt vara ett oberoende forum, så att familjer kan ha ett val och en röst om media de konsumerar."

På sidan hittade jag denna eminenta affisch om publicering av bilder på nätet. Jag tycker att den har riktigt bra innehåll. Den är fri att ladda ner som pdf och trycka upp som affisch till klassrummet. Den har dock ingen  Creative commons licens, men jag antar att det skulle vara ok att göra en svensk version. Jag ska skriva till dem och fråga. Jag tog mig friheten att publicera bilden här. Jag tänkte att det nog var ok eftersom de sprider pdf:en fritt, men jag ska fråga om det är ok också när jag skriver. Jag återkommer när jag får svar.

De har också en lite mer gullig variant till de yngre.

___

120816:
Nu har jag fått svar. Det var helt ok att publicera bilden på en blogg. Att översätta och göra en svensk variant av affischen var nog ok, jag skulle bara checka med deras skolavdelning först. Jag återkommer när jag får svar om det.

onsdag 8 augusti 2012

Digital Magic

I bästa fall kan undervisning kännas lite som magi. Man ger lite inspiration här och lite stöttning där och så helt plötsligt märker man att eleven tagit ett utvecklingssteg. Det är magi.

Så här i skolstartstider kan vi behöva lite magi-inspiration:





Tack Daniel Erkstam som via Ipad-bloggen gav tipset som jag gärna sprider vidare!