måndag 11 november 2013

Digitala skollyftet

Jag har bestämt mig för att delta i MOOC:en Digitala skollyftet. Det här inlägget är min första uppgift som består i en kort presentation om vem jag är och var jag finns på nätet.

Jag är en IT-nyfiken pedagog från Uppsala som bara älskar nätets möjligheter att
- synliggöra och utveckla kunskaper, förmågor och frågor,
- öppna skolans dörrar för omvärlden och ge röst åt elever som annars inte syns och hörs så mycket i vårt samhälle, och
- ge oss pedagoger nya forum för att dela, diskutera och mötas.

Jag har arbetat som lärare (1-7 sv-so, bild)  i drygt 15 år. För cirka 1,5 år sedan valde jag att lämna mina ämnen och ta mig an ett nytt skolämne, nämligen slöjd. Jag arbetar nu 50% som trä- och metallslöjdlärare, 20% som IT-pedagog på skolan + läsa lärarlyftet II för att få min slöjdlärarkompetens och 30% som IT-didaktiker i kommunen med uppgift att bland annat handleda i PIM.

För mig har blogg blivit ett ovärderligt verktyg för egna reflektioner och som plattform för undervisning.
Jag har igång ett stort antal olika slags bloggar och delar här med mig av de jag har mest aktiva.

I love IT (denna): här pedagogbloggar jag om mina erfarenheter av IT och pedagogik. Det får bli den som jag anmäler till Digitala skollyftets flöde
Slöjdpedagogen: där bloggar jag om mina nya erfarenheter som slöjdlärare
Slöjdsalarna på Växthuset: dokumentation och lärplattform för slöjden på Växthuset
Växthusets 02:or: årskurs 5:s skolblogg som jag hjälper dem med

Jag har deltagit i Webbstjärnan i fyra år och är Webbstjärneambassadör. Förra året vann vi pris för bästa klassblogg med bloggen Slöjdsalarna!

Jag deltar i flera pedagogiska Facebook-grupper, till exempel Nationellt resurscentrum för slöjdämnet, IKT-pedagoger, The Big 5 och naturligtvis nu även Skollyftet.

Jag är en storsamlare av länkar av olika slag, många slöjdrelaterade, men även IT-pedagog-relaterade, på Pinterest. Här är en länk till mina Pinterestanslagstavlor.

Twitter har jag inte riktigt fastnat för. Jag har försökt, men antingen har jag inte kommit på det ännu, eller så passar det helt enkelt inte mig. Kanske kan jag genom Digitala skollyftet ge det en ny chans... Mitt Twitteralias är @EJagell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar