måndag 11 november 2013

Kalenderutmaning

Jag älskar adventskalendrar. Det är något barnsligt förtjusande över att få öppna lucka efter lucka och få små överraskningar eller meddelanden.

I år ordnar vi en digital adventskalender som ett samarbete mellan alla klasser på skolan. Det blir ett sätt att samarbeta och synliggöra att vi är en skola med förskoleklass upp till årskurs 5. Vårt upplägg är att årskurserna får 2-3 uppdrag var. Vi har valt att låta klasserna antingen göra matematikkluringar eller DIY-tips.

Jag hjälpte klass 5A när de skulle skapa sina matematikkluringar. De fick i uppdrag att skapa dem i Storybird. Storybird är ett av de IT-mål som eleverna i femman har haft sedan i våras och bara just blivit klara med. Det har varit ett mycket långdraget projekt som jag skrivit om här tidigare. Kul, men omotiverat långdraget. Trots att jag själv kan känna mig lite less på verktyget, bestämde jag mig för att låta eleverna skapa sina matematikkluringar i just Storybird. Jag var nyfiken på att se om de skulle kunna göra det snabbare nu när de fick en andra chans. Jag formulerade utmaningen på bloggen och visade ett exempel och så fick de köra igång två och två. Varje par fick ett räknesätt tilldelat sig som kluringen måste innefatta, men annars fria händer.

Döm om min förvåning när samtliga 13 par blev halt klara med sina matematik-kluring-berättelser på 40 minuters lektion. Riktigt bra blev berättelserna också. Eleverna fick verkligen klura på räknesättet, titta på illustrationerna och försöka få till en text så att det skulle stämma. Samtliga kluringar kommer att finnas under lucka 9. Jag återkommer med länk till kalendern.

Jag ser fram emot att se vad de andra klasserna kommer att skapa till sina luckor.

Blir du sugen på att skapa en liknande kalender till din skola eller tillsammans med din elevgrupp? Här är en länk till den information som jag använt mig av. Använd gärna och gör om så att det passar er! Skriv gärna en kommentar till detta inlägg och berätta om ert kalenderprojekt och länka gärna även länken till kalendern när ni byggt den klart. Ett tips är att skapa kalendern genom Webbstjärnan. På så vis kan ni få en snygg .se-adress och dessutom vara med och tävla om chansen att vinna 20 000 kronor :)

Här är mitt matematikkluringexempel:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar