måndag 28 januari 2013

Ny hemsida

Idag har vi invigt vår nya hemsida på Växthuset. Vi har tidigare haft en hemsida tillsammans med Växthusets förskola, men eftersom vi sedan ett tag tillbaka numera är två helt skilda organisationer har det blivit alltmer tydligt att vi behöver var sin hemsida.

Jag har fått uppdraget att bygga upp den nya hemsidan i samarbete med mina kollegor och skolans ledning. Det har varit mycket jobb med allt från val av mall, val av layout till bildpublicerings-godkännanden och olika nyanser av grönt. Jag tycker att det varit väldigt roligt att få möjlighet att bygga upp en skolas hemsida helt från grunden. Det har varit roligt att försöka fånga skolans idé och få den att synas i sidan. Vi har lyckats riktigt bra tycke jag.

Välkommen till www.vaxthusetsskola.uppsala.se!


lördag 26 januari 2013

Slöjd + datorer = sant!

När jag började arbeta som trä- och metallslöjdslärare nu i höstas så kände jag ett behov av en separat blogg där jag kunde skriva om min utveckling som slöjdlärare. Jag skapade då Slöjdpedagogen. Jag tänkte nog att jag där skulle skriva mest om slöjd och slöjdande och inte så mycket om IT. Även om jag hade ambitionen att integrera IT med slöjd så tänkte jag inte att det skulle finnas så många möjligheter som jag nu ser. Det har blivit en hel del IT även på Slöjdpedagogen. Nu senast inlägg om elevbloggen Slöjdsalarna och om iMovie i slöjdsalen. Mitt allra senaste inlägg på Slöjdpedagogen handlar om databasen Slöjdportfolio. Slöjdportfolio är en databas för elevarbeten i slöjd. Eleverna kan dokumentera sitt lärande och kan inspireras av andras arbeten.

torsdag 24 januari 2013

Textanalys på bloggen

Vi har pratat om vad en kvalitativ kommentar på en blogg är. Vi har dissekerat texttypen bloggkommentar. Vi har övat tillsammans på exempel. Elevena har fått skriva egna kommentarer och vi har repeterat kriterierna för kvalitativa kommentarer. 

Idag tittade vi på några av de kommentarer som eleverna skrev för två veckor sedan. Eleverna fick titta på sina egna kommentarer och lyfta fram någon eller några av de kriterier för kvalitativa kommentarer som de lyckats få med. Vi kunde hitta en mängd med bra delar i kommentarerna som skrivits.

Vi pratade om att det är helt naturligt och helt ok att inte lyckas få en "fempoängare" (pricka in alla fem kriterierna för kvalitativa kommentarer) när man är nybörjare på att kommentera på blogg. Vi jämförde det med att Zlatan kunde inte göra en bicicleta de allra första gångerna han spelade fotboll på gården där hemma. Det allra mesta man är nybörjare på behöver man öva mycket på innan man blir skicklig. Detsamma gäller för att skriva kommentarer på en blogg.

Elevernas nya kommentar
När vi analyserat kommentarerna kunde vi konstatera att alla kommentarskribenter var på god väg till att bli skickliga bloggkommentatorer. Vi skrev sedan en gemensam ny kommentar till inlägget eftersom eleverna hunnit få nya erfaren heter under de två veckorna som gått och som en ny övning. Här är inlägget och kommentarerna.



tisdag 22 januari 2013

Film i slöjdsalen

Förra läsåret hade vi ett skapande skola projekt där en filmpedagog från Film i Uppland lärde eleverna om grundläggande filmkunskaper och hur man enkelt kan redigera en film. Syftet var då att hitta ett sätt att dokumentera elevernas lärande i slöjden genom film.  Det landade dock i att eleverna istället för iMovie arbetade i presentationsprogrammet Keynote. Det blev några riktigt fina presentationer.

Jag arbetade då inte som slöjdlärare och hade bara möjlighet att följa projektet på håll. Nu, när jag detta läsår arbetar både som slöjdlärare och som IT-pedagog, är jag nyfiken på att se hur det skulle fungera att använda just film som ett verktyg i slöjden.

Under första terminen som slöjdlärare fick fokus ligga på att starta upp en slöjdblogg - Slöjdsalarna. Nu, denna termin när jag har bloggen på plats som plattform, har jag ambitionen att undersöka hur film och slöjd kan samarbeta. Vi har nu hunnit göra två filmer. En om hur man tvättar en pensel och en trailer om verktygen vi använder i slöjduppgiften Datavirus.

På min slöjdpedagogblogg - Slöjdpedagogen - kan du läsa mer om mina tankar kring film och slöjd i inlägget iMovie i slöjdsalen och Nya flikar.

Här är trailern:


tisdag 15 januari 2013

Favikon

Jag har sett att det i Bloggers layout finns något som heter Favikon, men jag har aldrig tidigare förstått vad det varit. Ett blogginlägg upplyste mig.

En favikon (eller favicon, favourites icon) är det lilla märket som syns på fliken eller framför adressen (för mig syns den inte framför adressen, i alla fall inte ännu... på någon sida stod det att det kunde dröja ett slag innan den visade sig... varför det skulle vara så vet jag dock inte. Syns den på era datorer?).



Genom ett inlägg på en blogg jag följer fick jag nu upplysning och även länkar vidare för hur man själv kunde göra en favikon och hur den kunde installeras på en Blogger-blogg. Det var kul och riktigt lätt. Jag har försökt att även installera en för mina elevers Wordpressbloggar, men hur det fungerar har jag inte lyckats klura ut ännu.

Jag använde mig av favicon.ico Generator för att skapa iconen och sedan följde jag instruktionerna i bloggen för att installera den.


fredag 11 januari 2013

Lärar-super-trix med effekt

Här strax innan jul bad jag bad klasslärarna i fyrorna som jag arbetar med IT tillsammans med, att välja ut en elev ur varje klass till ett hemligt uppdrag. Någon som kanske inte riktig är medveten om hur fantastisk hen är och behöver få uppleva det genom att få ett uppdrag där hen får synas lite. Med stort hemlighetsmakeri smög vi oss iväg och eleverna fick rita tomteluvor till figurerna i sidhuvudet på fyrornas klassblogg Nolltvåor. Så här fint blev det:










Fint och trevligt, javisst, och sedan då?

Många gånger får man aldrig höra om något sen. Aldrig höra om hur alla de där olika små lärar-super-trixen som vi gör varje dag och som nästan inte märks, vad de gör för skillnad, hur de påverkar våra elever. Visst, vi kan se att elever blir glada och och får det där glittret i ögonen. Det är en riktig varm belöning när man ser det, men många gånger märks inget, i alla fall inget som vi ser.
"Syns inte, finns inte", sjöng Vildvittrorna för Ronja, men det är inte riktigt sant i det här sammanhanget. Det händer att man får höra hur något litet lärar-super-trix påverkat utan att det direkt märkts. Det hände mig häromdagen.

En av eleverna som ritat tomteluvor, en elev som just inte riktig är medveten om hur fantastisk hen är, hade stolt haft förevisning, hela julen, för alla släktingar och vänner av tomteluvorna på bloggen. Mamman mailade och berättade för klassläraren vad mycket det betytt för dottern och klassläraren berättade för mig. En varm boll i magen och en liten tår av glädje i ögonvrån framkallade det hos mig. Det känns fint att få höra att ett litet trix, ett trix som kanske kan verka så onödigt, verka som något man borde effektivisera bort som lärare, kan betyda så mycket :) Tack till alla mammor och pappor som berättar om effekten vi inte alltid ser - det glädjer oss pedagoger så mycket och får oss att vilja mer!


tisdag 8 januari 2013

Jag gästbloggar på Webbstjärnan

Her eyes meet mine av Kristina Alexnderson CC by, nc, sa
Hur bemöter man jante i skolan? Hur påverkar jante dig som pedagog? Får man sticka ut? Får man vara annorlunda? Får man vara snabb på att haka på nya trender? Får man testa, göra fel och testa igen? Får man vara nyfiken tillsammans med eleverna?
Finns jante på din skola?

Webbstjärnan har just nu en bloggserie om "skol-jante".

Här kan ni läsa mitt inlägg!


fredag 4 januari 2013

Bloggworkshop

Välkommen att delta i en workshop-dag om att webbpublicera tillsammans med elever. Måndag den 11 februari kommer jag tillsammans med Kristina Alexanderson att hålla i en utbildningsdag för pedagoger om att starta en blogg med verktyget Wordpress. Workshop-dagen är i Webbstjärnans regi och är gratis. Vi håller till i Lärcentrum Uppsala i Mötesplats Treklangen i Gottsunda. Alla intresserade pedagoger är välkomna.

För mer info och anmälan se Webbstjärnans hemsida. Sprid gärna den här informationen! Välkomna!

dawvon / Foter / CC BY-NC